Etykieta UE opony i jak ją czytać?

Zgodnie z deklaracją Parlamentu Europejskiego od 1 maja 2021 opony będą posiadać nową wersję etykiety UE. Przede wszystkim ma być czytelniejsza, co ułatwi kierowcom podejmowanie decyzji o kupnie właściwych opon. 

Co nowego zawiera etykieta opon od 2021 roku w porównaniu do starej wersji:

  • Nazwę producenta
  • Kod QR
  • Identyfikację typu opony
  • Rozmiar opony, indeks nośności, indeks prędkości
  • Piktogram zimowy: śnieżynka na tle trzech szczytów (3PMSF – opony do użytku w warunkach zimowych)
  • Piktogram przyczepności na lodzie: symbol lodowego stalagmitu (opony do użytku na oblodzonej drodze).

Efektywność paliwowa:

Opony najwyższej klasy A pozwolą ci zaoszczędzić do 7,5% paliwa w porównaniu do opon najniższej klasy G.

W trakcie jazdy opona odkształca się na skutek kontaktu z podłożem, przez co traci energię. Powstające w ten sposób straty energii nazywamy oporem toczenia. Ma on bezpośredni wpływ na zużycie paliwa, a więc również na dobro środowiska naturalnego. Opona o mniejszym oporze toczenia zużywa mniej energii, dzięki czemu spalamy mniej paliwa, przez co mniej dwutlenku węgla trafia do atmosfery. Rzeczywiste osiągi mogą różnić się w zależności od pojazdu i warunków jazdy. Mimo to różnica pomiędzy kompletnym zestawem opon klasy A a zestawem opon klasy G może wynieść około 7,5% pod względem zużycia paliwa dla samochodów osobowych; pomiędzy kompletnym zestawem opon klasy A a zestawem opon klasy F różnica zużycia paliwa w przypadku samochodów ciężarowych może wynieść nawet 15%. Klasa efektywności paliwowej

Przyczepność na mokrej nawierzchni:

Na mokrej jezdni najszybciej wyhamujesz na oponach klasy A. Przy prędkości 80 km/h droga hamowania  będzie nawet o 18 m krótsza niż przy oponach najniższej klasy G.

Bardzo istotną sprawą jest przyczepność na mokrej nawierzchni. Ten czynnik ma bezpośredni wpływ na drogę hamowania, a co za tym idzie na bezpieczeństwo. Opony o wyższej klasie przyczepności zatrzymają pojazd na krótszej drodze. Różnica pomiędzy klasą A i F to ponad 18m!! Warto zwrócić uwagę na ten parametr! Przyczepność na mokrej nawierzchni

Generowany hałas toczenia / Głośność opon:

Skala hałasu pokazywana jest w formie trzech belek – im więcej z nich jest czarnych,  tum auto jeździe głośniej; dodatkowo jest podawana liczba decybeli, jakie wydają opony przy prędkości 80 km/h.

Opony są źródłem dużej części generowanego hałasu przez przejeżdżający samochód. Mniejszy hałas to nie tylko wyższy komfort podróży, ale również mniejszy wpływ na środowisko. Warto zwrócić uwagę, że każdy kolejny stopień głośności to podwojenie generowanego hałasu.

Hałas

Od 1 listopada 2012 r. opony sprzedawane na terenie krajów członkowskich Unii Europejskiej muszą być zaopatrzone w specjalne etykiety z informacjami na temat ich wydajności pod względem zużycia paliwa, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomie generowanego hałasu. Informacje na naklejkach muszą być przedstawione w przejrzysty sposób, podobnie jak na znanych już etykietach energetycznych umieszczanych m.in. na produktach AGD: klasa A oznacza najwyższe osiągi, zaś klasa G – najniższe.

Sprzedawcy na terenie 28 państw Unii Europejskiej są zobowiązani do zamieszczania naklejek na bieżniku opon przeznaczonych do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, naczep u autobusów lub do umieszczania etykiet w ich pobliżu. Etykiety muszą być eksponowane w widocznym miejscu. Nakaz ten nakłada rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 1222/2009.



DO GÓRY